2025 03 24 Zienswijze Netwerkstrategie Wijkberaad Vroondaal

Den Haag, 24 maart 2025

Geachte College,

Tijdens de informatiebijeenkomst op 4 maart 2025 heeft uw college de (concept) Netwerkstrategie 2040 gepresenteerd aan bewoners. Wijkberaad Vroondaal was daar vertegenwoordigd en heeft met belangstelling uw keuzes voor mobiliteit in onze stad vernomen. Als de gemeente de Netwerkstrategie 2040 uitvoert is er niet meer ruimte nodig dan nu voor mobiliteit, stelt uw college. Belangrijke keuzes moeten worden gemaakt opdat de autonome groei met 100.000 inwoners en de ambities uit de Omgevingsvisie (groene stad, woningbouw, leefbaarheid en bedrijvigheid) kunnen worden gerealiseerd.

U heeft 5 kernwaarden geformuleerd:

  1. Meer ruimte voor voetgangers,
  2. Fietsen wordt gemakkelijker en veiliger
  3. Beter openbaar vervoer voor iedereen;
  4. Mobiliteitshubs en deelmobiliteit en
  5. De auto voor wie hem nodig heeft.

Wij onderschrijven deze kernwaarden, maar zien ook de ingewikkelde opgave voor de uitvoering hiervan. Wij willen u graag met deze zienswijze voor Den Haag Zuid (Loosduinen, Kijkduin, Vroondaal) enige suggesties en zorgpunten meegeven en hopen daarmee ook een belangrijke bijdrage te leveren voor aanpassing van de (concept) Netwerkstrategie 2040.

Bereikbaarheid wijk Vroondaal (met de fiets en OV)

  1. Wij stellen voor een voet/fietsbrug verbinding te maken van Gravin Sophiapark naar de Bertus de Hardeweg/Monsterseweg, zodat de bushalte (lijn 31) bereikbaar is voor bewoners uit Westmadepark.
  2. Wij stellen voor dat het Oostmadepad, een belangrijke verbindingsroute voor onze kinderen naar de school) van straatverlichting wordt voorzien, opdat deze route in de winter ook veilig is voor onze kinderen.
  3. De rode fietsroute Westmadeweg-Nederhoflaan-Vroonhoevelaan- naar de tramhalte Kraayenstein is een belangrijke fietsroute voor woon/werkverkeer. Het zou daarom fijn zijn als er in de winter op deze route ook snel gestrooid gaat worden.
  4. Bij tramhalte Kraayenstein staan nietjes voor fietsen. Maar door de nieuwbouw van woningen in de wijk Vroondaal inmiddels bij lange na niet meer genoeg. Wij stellen dan ook voor om deze fietsenberging bij de Tramhalte Kraayenstein flink uit te breiden.
  5. Wij stellen voor om de Bushalte ‘De Uithof’ (lijn 456) op de Escamplaan bij de Madesteinweg ook te voorzien van voldoende plaatsen voor fietsenberging (nietjes). De hele wijk Vroondaal is afhankelijk van deze bushalte om met OV te reizen naar het busstation bij het Hagaziekenhuis, Naaldwijk en Rotterdam.
  6. Bewoners van Westmadepark stellen een nieuwe busverbinding voor met een halte op de Oorberlaan die bijvoorbeeld rijdt tussen tram 4 bij de Uithof (PenR plek) via Oorberlaan naar eindhalte tram 3 in Loosduinen en vervolgens naar Kijkduin. Deze nieuwe busverbinding geeft de bewoners van zo’n 3000 huizen, inclusief de aangrenzende nieuwbouw in Westland) een mooie verbinding van de tramlijnen (voor woon werk verkeer) en naar het strand in Kijkduin. Voorts kan de PenR bij de Uithof dan gebruikt worden voor bezoekers van buiten die naar het strand gaan bij Kijkduin.
  7. Wij stellen voor om te onderzoeken of tramlijn 4 van de Uithof kan doorrijden naar Kijkduin. Hiermee kan de PenR bij de Uithof gaan dienen voor bezoek van badgasten.
  8. Wij stellen voor om te onderzoeken of tramlijn 9 van de Dreef (Melis Stokelaan) kan doorrijden naar Kijkduin. Hiermee kan de PenR bij de Uithof gaan dienen voor bezoek van badgasten én hebben de bewoners van Loosduinen en snelle verbinding naar station HS.
  9. Wij zijn zeker geen voorstander van een extra fietspad vanaf de Madepolderweg met een fietsbrug over het water naar de Oostmadeweg en dan via een brug naar de Bep Bakhuijsweg richting Monsterseweg.

Wij hebben reeds verschillende fietsverbindingen tussen de Monsterseweg en de Madepolderweg.
a. Via Oostmadepad als wijk fietsroute om de verschillende buurten met elkaar te verbinden.
b. Het fietspad langs de Stenen Kamer (onderdeel van de parkenroute)
c. De recreatieve fietsroute van Zee tot Zweth door Park Madestein (Kleine Plas)
d. De hoofdverbinding van de Uithof via de Madesteinweg naar de Monsterseweg. Dit is een druk bezochte (ook door wielrenners gebruikte) fietsroute, die voor fietsende school gaande kinderen inmiddels gevaarlijk kan zijn.

Wij stellen dan ook voor om het fietsnetwerk door onze wijk aan te passen door:

  • Af te zien van de nieuwe fietsroute Madepolderweg (Over de Grote Plas) – via Oostmadeweg – Bep Bakhuijsweg naar de Monsterseweg;
  • Een voet/fietsbrug verbinding te maken van Gravin Sophiapark naar de Bertus de Hardeweg/Monsterseweg, zodat de bushalte (lijn 31) bereikbaar is voor bewoners uit Westmadepark;
  • Het Oostmadepad te voorzien van verlichting.

Hoogachtend,

Mw. C E Romanesko
Bestuurslid Wijkberaad Vroondaal

T van Welij
Secretaris Wijkberaad Vroondaal

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *